A FORMALIZED MODEL OF THE SYSTEM OF SOCIOCULTURAL STEROTYPES OF MEDIA DISCUSSION IN THE USA

Main Article Content

Svitlana Lyubymova

Abstract

Introduction. In cognitive-linguistic aspect, modelling is both a means and a result of the research aimed at revealing cognitive patterns of the object under study. Formalization enables to systematize, specify and methodologically clarify the essential features of the system of sociocultural stereotypes of American media discourse. In the frame of this work, sociocultural stereotypes are considered verbalized cognitive structures that represent simplified and conventional images of individuals, groups and phenomena of American society. Represented by lexical units and syntactic structures in media texts, sociocultural stereotypes form a dynamic system of interconnected components of the US media discourse.

Article Details

Section
Статті
Author Biography

Svitlana Lyubymova, Associate Professor of the Department of Translation and Theoretical and Applied Linguistics, South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky (Odesa, Ukraine)

Doctor of Sciences in Philology,
Associate Professor of the Department of Translation and Theoretical and Applied Linguistics,
South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky
(Odesa, Ukraine)
e-mail: Lyubymova.SA@pdpu.edu.ua
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7102-370X

References

Аврамов Є. О., Грудкіна Н. С., Сагай О. В. До питання практичної реалізації задач у n-вимірних

просторах. Проблеми викладання математики у закладах освіти: теорія, методика, практика: тези доповідей

ІІ міжнародної конференції (м. Харків, 23–25 березня). Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2021. С. 10–11.

Андрейчук Н., Карамишева І. До питання застосування терміна «формалізована теорія» у

мовознавстві. Вісник Державного університету «Львівська політехніка» : Матеріали 6-ї Міжнародної наукової

конференції. Вип. 402. Львів : Видавництво Державного університету «Львівська політехніка», 2000. С. 288–292.

Буй Д. Б., Сільвейструк Л. М. Фомалізація моделі «сутність-зв’язок». Київ : Видавничополіграфічний центр «Київський університет», 2011. 175 с.

Важинський С. Е., Щербак Т. І. Методика та організація наукових досліджень : навч. посібник.

Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 260 с. 5. Валігура О. Р. Обґрунтування когнітивної моделі породження мовлення білінгва. Науковий вісник

Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Філологічні науки (Мовознавство).

Вип. 2. С. 23–28.

Кузьменко В. В., Наливайко Л. Р., Шинкаренко І. О. Елементи класичної логіки : навч. посібник.

Дніпропетровськ : Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ, 2016. 236 с.

Любимова С. A. Динамічна типологія американських соціокультурних стереотипів. Вісник

Луганського національного університету імені Тараса Шевченка (філологічні науки). 2020. Вип. 4. № 335. С. 67–75.

Мартинюк А. П. Словник основних термінів когнітивно-дискурсивної лінгвістики. Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2012. 196 с.

Уварова Т. І. Багатовимірність культури в контексті розвитку ідей багатомірності. Наукові записки

Міжнародного гуманітарного університету. 2019. Вип. 30. С. 306–309.

Шинкарук В. І. Філософський енциклопедичний словник. Київ : Абрис, 2002. 742 с.

Bartmiński J. What does it mean for stereotypes to «reside inlanguage»? Stereotypes and Linguistic

Prejudices in Europe / Eds. A. Dąbrowska, W. Pisarek, G. Sticke. Budapest : Research Institute for Linguistics

Hungarian Academy of Sciences, 2017. Р. 115–137.

Bourdieu P. The social space and the genesis of groups. Theory and Society. 1985. № 14 (6). Р. 723–744.

Bourdieu P. Social space and symbolic power. Sociological Theory. 1989. № 1 (7). Р. 14–25.

Ghannay S., Favre B., Esteve Y., Camelin N. Word embedding evaluation and combination. Proceedings of

the 10th International Conference on Language Resources and Evaluation. European Language Resources Association.

Р. 300–305.

Evans V. How Words Mean: Lexical Concepts, Cognitive Models, and Meaning Construction. Oxford :

Oxford University Press, 2009. 400 р.

Hollenstein N., de la Torre A., Langer N., Zhang C. CogniVal: A Framework for Cognitive Word

Embedding Evaluation. Proceedings of the 23rd Conference on Computational Natural Language Learning (Hong

Kong, November 3–4). Hong Kong, 2019. Р. 538–549.

Kaern M., Phillips B. S., Cohen R. S. Georg Simmel and Contemporary Sociology. Springer Science,

Business Media, 2012. 388 р.

Langacker R.W. Interactive Cognition: Toward a Unified Account of Structure, Processing, and Discourse.

International Journal of Cognitive Linguistics. 2012. № 3 (2). Р. 95–125.

Lewin K. A Dynamic Theory of Personality. Selected Papers. New York, London : McGraw-Hill Book

Company, 1935. 297 р.

Lyubymova S. Nomen Est Omen Socialis. Designation as Means of Stereotyping. Acta Universitatis

Sapientiae, Philologica. 2022. № 14 (2). Р. 116–133.

Newby G. B. Cognitive space and information space. Journal of the American Society for Informational

Science and Technology Archive. 2001. № 52. Р. 1026–1048.

Pelletier F. J. Holism and compositionality. The Oxford Handbook of Compositionality / Eds. M. Werning,

W. Hinzen & E. Machery. Oxford : Oxford University Press, 2012. Р. 149–175.

Peverelli P. J. Cognitive Space. A Social Cognitive Approach to Sino-Western Cooperation. Delft : Eduron, 2000. 181 р.

Sorokin P. Social and Cultural Dynamics: A Study of Change in Major Systems of Art, Truth, Ethics, Law

and Social Relationships (Social Science Classics). Routledge, 1985. 750 р.