УКРАЇНСЬКІ ПАРЕМІЇ ЯК ЗАСОБИ ПЕРСУАЗИВНОГО ВПЛИВУ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

В. В. Калько
М. І. Калько

Анотація

Статтю присвячено комплексному аналізові українських паремій як дієвих засобів персуазивного впливу – однієї з форм переконання. Установлено, що прислів’я як засоби аргументації та риторичні прийоми забезпечують досягнення персуазивного ефекту, оскільки актуалізують когнітивну базу мовця. Уживаючись у персуазивному дискурсі, вони є інструментами відкритого комунікативного впливу, орієнтованого на свідомий вибір реципієнта, натомість у маніпулятивному дискурсі – це одиниці прихованого впливу, оскільки забезпечують досягнення результату, який не збігається з інтересами адресата. Паремії як засоби переконання продуктивно вживані для реалізації основних персуазивних тактик: підсилення (позитивних ознак запропонованої моделі поведінки або слабких ознак моделі поведінки адресата) та применшення (позитивних ознак моделі поведінки чи слабких ознак запропонованої моделі поведінки). Їхнє використання визначене цільовою настановою спілкування й спрямоване на зміну поведінки, психологічного стану, мислення адресата, оцінки ним певного явища, події тощо. Прецедентність паремійних знаків, спрямованість на пресупозицію мовця, апеляція до культурної пам’яті й асоціативного мислення, побутових, наївних уявлень і соціального досвіду індивіда визначають їхню результативність у процесі мовленнєвого впливу.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті
Біографії авторів

В. В. Калько, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького (Черкаси, Україна)

Доктор філологічних наук, професор кафедри українського мовознавства і прикладної лінгвістики, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
(Черкаси, Україна)
e-mail: mkalko@ukr.net
ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9394-1664
Ідентифікатор Scopus-Author: 57219247796

М. І. Калько, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького (Черкаси, Україна)

Доктор філологічних наук, професор кафедри українського мовознавства і прикладної лінгвістики, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
(Черкаси, Україна)
e-mail: mkalko@gmail.com
ORCID: http://orcid.org/0000-0001-6042-4436
Ідентифікатор Scopus-Author: 57219238410

Посилання

Екшмідт В. Р. Мовленнєва маніпуляція: персуазивність та сугестія. Мовні і концептуальні картини

світу : зб. наук. праць. Київ, 2015. С. 275–281.

Загнітко А. П. Комунікативно-стратегічні типи мовленнєво-мисленнєвих маніпуляцій: час Ведмедика

Волдо. Записки з українського мовознавства. 2019. Вип. 26 (2). С. 203–216.

Каліщук Д. М. Концептуальні стилі англомовних політиків (на матеріалі політичного дискурсу

Дж. Буша мол., Б. Обами). Луцьк : Вежа-Друк, 2018. 192 с.

Кобченко Н. В. Семантико-прагматичний потенціал прецедентного висловлення в українському

масмедійному дискурсі. Slavia Orientalis. 2022. T. 71. № 3. S. 625–645.

Кутуза Н. В. Комунікативна сугестія в рекламному дискурсі: психолінгвістичний аспект. Київ :

Видавничий дім Дмитра Бураго, 2018. 736 с.

Левко О. Прецедентні одиниці як засоби маніпуляції в українському релігійному медіадискурсі:

психолінгвістичний вимір. Психолінгвістика. 2020. № 28. С. 99–127.

Селіванова О. О. Мовленнєвий вплив в комунікативній взаємодії. Психолінгвістика. 2012. Вип. 10.

С. 223–229.

Селіванова О. О. Світ свідомості в мові. Мир сознания в языке. Черкаси : Видавництво Чабаненко

Ю. А., 2012. 488 с.

Словник української мови. В 11 т. / ред. кол. : І. К. Білодід (голова) та ін. Київ : Наукова думка, 1970–

Т. 4. 700 с.; Т. 6. 832 с.

Blakar R. M. Language as a means of social power. Pragmalinguistics: Theory and practice. The Hague :

UP, 1979. P. 130–144.

Bruno R. Кonflikt und Konfliktlösen. Goch : BRATT, 2003. 215 s.

Claridge C. Hyperbole in English. A Corpus-Based Study of Exaggeration. Cambridge : Cambridge

University Press – Clark, 2011. 316 р.

Dijk van T. A. Discourse and manipulation. Discourse &Society. 2006. Vol. 17 (3). P. 359–383.

Elsen H. Manipulation aus sprachlicher Sicht. Wirkendes, Deutsche Sprache und Literatur in Forschung und

Lehre. 2008. Vol. 3. № 58. S. 447–466. URL : https://core.ac.uk/download/pdf/16431888.pdf.

Franke H. W. Der manipulierte Mensh. Crundlagen der Meinungsbildung. Wiesladen, 1964. 254 р.

Knape J. Modern Rhetoric in Culture, Arts, and Media. 13 Essays. Berlin ; New York, 2012. 368 р.

Lakoff R. T. Persuasive Discourse and Ordinary Conversation, with examples of advertising. Analizing

Discourse: Text and Talk. Georgetown University Press, 1982. P. 25–42.

Maslow A. Motivation and Personality. New York : Harper & Row Publishers, 1954. 411 р.

Pardo M. L. Linguistic Persuasion as an Essential Political Factor in Current Democracies: Critical Analysis

of the Globalization Discourse in Argentina at the Turn and at the End of the Century. Discourse & Society. 2001. Vol. 12

(1). P. 91–118.

Rank H. Teaching about public persuasion. Teaching and Doublespeak. Urbana, 1976. P. 3–19.

Richardson J. E. «Now is the time to put an end to all this»: Argumentative Discourse Theory and ‘Letters to

the Editor’. Discourse & Society. 2001. Vol. 12 (2). P. 143–168.

Rigotti E. Towards a typology of manipulative processes. Saussure L., Schulz P. Manipulation and Ideologies

in the Twentieth Century. Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, 2005. Р. 61–83.