МУЛЬТИМОДАЛЬНА КОНЦЕПТУАЛЬНА МЕТАФОРА В ПОЛІТИЧНОМУ МЕДІЙНОМУ ДИСКУРСІ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

І. С. Шевченко

Анотація

Стаття присвячена аналізу мультимодальної концептуальної метафори в сучасному політичному медійному дискурсі на матеріалі англійської та української мов. Метою цієї розвідки є виявлення когнітивно-семіотичних механізмів метафоричного конструювання дискурсотвірних концептів політичного дискурсу, а безпосереднім завданням – опис концепту ВІЙНА і пов’язаних із ним концептів УКРАЇНА, ПАРТНЕРИ УКРАЇНИ, РОСІЯ, утілених вербальними і позавербальними засобами.
Матеріалом аналізу слугує новинний дискурс телеграм-каналів США й України, що висвітлює перебіг російсько-української війни за період із весни 2022 до весни 2024. Новизна статті зумовлена обранням нового об’єкта, предмета й матеріалу дослідження, а також застосуванням новітнього когнітивносеміотичного напряму досліджень у межах політичної лінгвістики. У результаті проведеного аналізу уточнено методологічні засади формування мультимодальної концептуальної метафори і з’ясовано механізми концептуальної метафори ВІЙНИ як дієвого способу впливу на картину світу в постах новинних телеграм-каналів. Доведено, що різні семіотичні ресурси – вербальні, графічні, синематографічні – однаково важливі для конструювання смислів телеграм-постів. Зроблено висновки про те, що мультимодальне конструювання концептуальної метафори ВІЙНИ пов’язане з концептуальною метонімією; а елементи джерела і цілі, залучені до процесу перехресного концептуального мапування, можуть належати як одній, так і різним семіотичним системам, утворюючи вербальну або візуально-вербальну концептуальну метафору.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті
Біографія автора

І. С. Шевченко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, (Харків, Україна)

Доктор філологічних наук, професор,
завідувач кафедри ділової іноземної мови та перекладу факультету іноземних мов
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна,
(Харків, Україна)
e-mail: iryna.shevchenko@karazin.ua
ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2552-5623

Посилання

Шевченко І. С. Сценарії смислотворення в медіадискурсі: когнітивний і мультимодальний аналіз.

Вісник Херсонського державного університету. Серія «Германістика та міжкультурна комунікація». 2023. № 1. С. 99–106. URL : https://doi.org/10.32999/ksu2663-3426/2023-1-14.

Яворська Г. М. Гібридна війна як дискурсивний конструкт. Стратегічні пріоритети. 2016. № 4. С. 41–48.

Яворська Г. Дискурс війни (кілька методологічних питань). Мова і війна: динаміка мовної системи і

мовна політика : монографія. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2024. С. 211–228.

Castells M. Communication, Power and Counter-power in the Network Society. International Journal of

Communication. 2007. № 1. P. 238–266.

Dinstein Y. War, Aggression and Self-Defence. 6th ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2017. 438 p.

Forceville C. Metaphor in pictures and multimodal representations. In: R. W. Gibbs, Jr. (Ed.). The Cambridge handbook of metaphor and thought. Cambridge : Cambridge University Press, 2008. Р. 462–482.

Hodges A. (Ed.) Discourses of War and Peace. Oxford : Oxford University Press, 2013. 304 p.

Kress G. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London; New York : Routledge, 2010. 212 p.

Krysanova T. Constructing negative emotions in cinematic discourse: a cognitive-pragmatic perspective.

Cognition, communication, discourse. 2019. № 19. P. 55–77. URL : https://doi.org/10.26565/2218-2926-2019-19-04.

Lakoff G., Turner M. More than cool reason. A field guide to poetic metaphor. Chicago & London : The University of Chicago Press, 1989. 230 p. 11. Lüger H. Media Linguistics: Interfaces to Media and Communication Studies. In : K. Bedijs & C. Maaß (Eds.). Manual of Romance Languages in the Media. Berlin; Boston : DeGruyter, 2017. P. 10–32. URL :

https://doi.org/10.1515/9783110314755-002.

Martynyuk A., Meleshchenko O. Twitter-based multimodal metaphorical memes portraying Donald Trump.

Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. 2019. V. 4(2). P. 128–167.

McCarthy S., CNN’s Beijing Bureau (10 March, 2022). China’s promotion of Russian disinformation indicates

where its loyalties lie. CNN. URL : https://edition.cnn.com/2022/03/10/china/china-russia-disinformation-campaignukraine-intl-dst-hnk/index.html (date of access 27 June, 2022).

Shevchenko I. American social media on the Russia-Ukraine war: A multimodal vantage point. Cognition, communication, discourse. 2022. № 25. P. 65–79. URL : https://doi.org/10.26565/2218-2926-2022-25-05.

Zhabotynska S., Brynko A. Emotive lexicon of the political narrative: Ukraine and the West in Chinese media. Cognition, communication, discourse. 2022. № 25. P. 89–118. URL : https://doi.org/10.26565/2218-2926-2022-25-07.