МОВА ВІЙНИ В СУЧАСНІЙ ДОКУМЕНТАЛЬНІЙ ПРОЗІ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Запропоноване дослідження – це спроба наукової інтерпретації художнього тексту як інструмента освоєння мови нової реальності в умовах російсько-української війни на Донбасі. У контексті повномасштабної воєнної інтервенції в Україну цей суспільний вияв культурної репрезентації травматичного досвіду видається не лише актуальним, а й необхідним. Мета студії – з’ясувати особливості літературного тексту як механізму творення художньої мови війни. До уваги взято твори сучасних українських письменників, які набувають літературного досвіду саме на бойових фронтах, що особливо важливо для вивчення процесу омовлення травматичного досвіду.
Авторка статті на прикладі документальної прози військових Валерії Бурлакової («Життя P. S.») та Валерія Ананьєва («Сліди на дорозі») намагається з’ясувати особливості літератури як важливого соціокультурного механізму творення мови війни. Перестаючи бути власне художньою, така література на перший план ставить документальний жанр, акцентуючи більше на щирості, аніж на спробі презентації альтернативної дійсності. Проте таке явище розглядаємо в контексті ширшому, аніж лише філологічний. Мова водночас постає як категорія психологічна, історична й суспільна, адже розглянуті тексти ілюструють, що вона стає
інструментом візуалізації і пошуку смислів самої війни.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Ananiev, Valerii (2019). Slidy na dorozi [Steps on the Road]. 4-te vyd. Kamianets-Podilskyi: Vyd.
Hordukova I. Ye., 376 (in Ukr.).
Białecka, A. (2014). Ekspresja lteracka jako strategia przetrwania po traumie. Doświadczenie Aushwitz
w literaturze kobiecej. In: Kobiety wojny. Między zbrodnią a krzykiem o godność / red. A. Bartuś. Oświęcim, 249–256 (in Pol.).
Burlakova, V. (2016). Zhyttia P. S. [Life P. S.] Kyiv: Tempora, 184 (in Ukr.).
Erll, A. (2008). Literature, film, and the mediality of cultural memory. Cultural memory studies. An
international and interdisciplinary handbook / Ed. by A. Erll & A. Nu ̈nning. Berlin – New York : De Gruyter, 389–398 (in Eng.).
Felman, Sh. & Laub, D. (1992). Testimony: Crises of Witnessing in Literature, Psychoanalysis and
History. New York, 296 (in Eng.).
Gilmore, L. (2015). Przypadki graniczne: trauma autoreprezentacja i prawne formy tożsamości. In:
Antologia studiów nad traumą / pod red. Tomasza Łysaka. Kraków, 359–375 (in Pol.).
Horbulina, V. P. (Ed.) (2017). Svitova hibrydna viina: ukrainskyi front [Global hybrid war: the
Ukrainian front]. Kyiv: NISD, 496 (in Ukr.).
Hunt, N. C. (2010). Memory, War and Trauma. New York : Cambridge University Press, 232 (in Eng.).
Huyssen, A. (2000). Of mice and mimesis: Reading Spiegelman with Adorno. In: New German
Critique, 81, 65–82 (in Eng.).
LaCapra, D. (2009). Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamosć, teoria kryryczna.
Tłum. K. Bojarskiej. Kraków, 347 (in Pol.).
Parakhonskyi, B. & Yavorska, H. (2019). Ontolohiia viiny i myru: bezpeka, stratehiia, smysl:
monohrafiia [An Ontology of the War and Peace: security, strategy and sense]. Kyiv: NISD, 560 (in Ukr.).
Shevchuk, Yu. Pro viinu i potrebu novoi movy [About the war and the need for a new language].
Available at: https://www.radiosvoboda.org/a/mova-maye-znachennya/31750018.html (in Ukr.).
Van der Kolk, B. (2020). Telo pomnit vse: kakuyu rol’ psihologicheskaya travma igraet v zhizni
cheloveka i kakie tekhniki pomogayut [The Body Keeps the Score: Brain, Mind, and Body in the Healing of
Trauma] / Perev. I. Chornyj. Moskva: Bombora, 464 (in Russ.).
Yavorska, H. (2015). Mova viiny yak skladova konfliktu (shliakhy transformatsii ukrainskoho
mediinoho dyskursu) [The language of war as a component of the conflict (ways of transforming the Ukrainian
media discourse)]. In: Stratehii transformatsii i preventsii prykordonnykh konfliktiv v Ukraini. Zbirka analitychnykh
materialiv [Strategies of transformation and prevention of border conflicts in Ukraine. Collection of analytical
materials]. Lviv: Halytska vydavnycha spilka, 366–398 (in Ukr.).