ЗАГОЛОВКИ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ ФІЛЬМІВ: КОМУНІКАТИВНИЙ ТА СТРУКТУРНО-СЕМАНТИЧНИЙ ВИМІРИ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Статтю присвячено дослідженню кінозаголовків українських фільмів, вироблених упродовж
2018–2022 рр. за підтримки Державного агентства України з питань кіно. Мета статті – з’ясувати комунікативні та структурно-семантичні особливості українських кінозаголовків через призму їхньої взаємодії з глядачем. Дібрано й проаналізовано 59 заголовків фільмів. З огляду на їхню структуру, вирізнено однокомпонентні та багатокомпонентні заголовки, визначено шість основних способів комунікації цих заголовків із потенційною авдиторією. З’ясовано, що формування очікувань, інтригування та налаштування на певні емоції і формування впізнаваності бренду є обов’язковими комунікаційними чинниками, а розкриття сюжету фільму, інформація про героїв та міжкультурні зв’язки (апелювання до книг, інших фільмів чи явищ) слугують важливими складниками кінозаголовків, що сприяє приверненню уваги до майбутньої кінострічки й допомагає формувати
цільову авдиторію фільму.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Bart, R. (2002). Textualnyi analiz «Valdemara» E. Poe [Textual analysis: Poe’s Valdemar]. In: Antolohiia
svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX st. [Anthology of world literary and critical thought of the twentieth century].
-he vyd. dop. Kyiv, 497–521 (in Ukr.).
Vavryniuk, T. I. (2014). Nazyvni uiavlennia yak zasib ekspresii v khudozhnomu movlenni [Nominatives of
concept as a means of expression in artistic speech]. In: Filolohichni studii. Naukovyi visnyk Kryvorizkoho derzhavnoho
pedahohichnoho universytetu [Scientific Bulletin of Kryvyi Rih State Pedagogical University]. Kryvyi Rih, 10, 145–150
(in Ukr.).
Ivanytska, N. B. (2021). Anhlomovni filmonimy v ukrainskomu perekladi [English film titles in Ukrainian
translation]. In: Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho [English film titles in Ukrainian translation]. Seriia:
Filolohiia. Zhurnalistyka. 32 (71), 4, 2, 103–111 (in Ukr.).
Kondratenko, N. V. (2020). Komunikatyvni stratehii vzaiemodii z adresatom u mediadyskursi (na materiali
zaholovkiv chornohorskykh ta ukrainskykh elektronnykh periodychnykh vydan) [Communicative strategies of
interaction with the addressee in media discourse (based on the titles of Montenegrin and Ukrainian electronic
periodicals)]. In: Lingua Montenegrino, 13/2, 26, 33–52 (in Ukr.).
Krupenova, T. I. (2020). Ukrainski filmonimy ХХІ stolittia: strukturno-semantychnyi aspekt [Ukrainian
film names of the XXI century: structural and semantic aspect]. In: Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho
universytetu [Scientific Journal of Kherson State University]. Kharkiv, 1, 216–221 (in Ukr.).
Pavelieva, A. K. & Boruta, N. V. (2019). Klasyfikatsii nazv kinofilmiv: strukturno-semantychnyi aspekt
[Classifications of movie titles: structural-semantic aspect]. In: Materialy Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii: «Teoriia
ta praktyka suchasnoi nauky ta osvity» [Proceedings of the International scientific conference «Theory and practice of
modern science and education»]. Dnipro: SPD «Okhotnik», 312–314 (in Ukr.).
Revenko, V. V. (2018). Prahmatychni osoblyvosti zaholovkiv suchasnykh brytanskykh i amerykanskykh
internet-vydan [Pragmatic features of the titles of contemporary British and American editions]. In: Pivdennyi arkhiv
(Zbirnyk nauk. prats) [Southern Archive (Collection of science works)]. Seriia: Filolohichni nauky. Kherson, 73, 125–129 (in Ukr.).
Savchuk, I. S. & Striuk, N. V. (2020) Semantychni osoblyvosti anhlomovnykh zhurnalnykh zaholovkiv (na
materiali vydannia «National Geographic») [Semantic features of English-language magazine headlines (based on
National Geographic publications)]. In: Visnyk studentskoho naukovoho tovarystva Donetskoho natsionalnoho
universytetu im. V. Stusa [The bulletin of the student scientific society of Vasyl Stus’s Donetsk National University].
Vinnytsia, 261–265 (in Ukr.).
Torchynskyi, M. M. (2008). Struktura onimnoho prostoru ukrainskoi movy (monografiia) [The structure of
naming expressions in the Ukrainian language (monograph)]. Khmelnytskyi: Avist, 550 (in Ukr.).
Chernyk O. O. (2020). Perekladatski transformatsii yak zasib perekladu anhlomovnykh nazv kinofilmiv
ukrainskoiu movoiu [Translation transformations as a means of rendering english film titles into Ukrainian]. In:
Aktualni problemy suchasnoho perekladoznavstva [Current problems of modern translation studies]. Dnipro: NTU
«Dniprovska politekhnika», 325–332 (in Ukr.).
Shapovalova, H. V. (2011). Leksyko-stylistychni osoblyvosti zaholovkiv u suchasnykh ukrainskykh
drukovanykh ZMI [Lexical and stylistic peculiarities media text’s titles of modern Ukrainian print media]. In: Uch.
zapiski Tavrich. nats. un-ta im. V. I. Vernadskogo [Scientific notes of V. I. Vernadskyi Taurida National University].
Seriya «Filologiya. Sotsialnie kommunikatsii». Simferopol, 24(63), 4, 1, 204–210 (in Ukr.).
Shytyk, L. V. (2017). Zaholovky v mediadyskursi tyzhnevyka «Kraina» [Headlines in the media discourse
of the Kraina weekly]. In: Visnyk Cherkaskoho universytetu [Bulletin of the Cherkasy University]. Seriia «Filolohichni
nauky». Cherkasy, 2, 13–21 (in Ukr.).
Shytyk, L. V. & Yuldasheva, L. P. (2022). Taktyky perekladu anhlomovnykh nazv filmiv ukrainskoiu
movoiu [Tactics of translating English film titles into Ukrainian language]. In: Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho
universytetu imeni Ivana Franka [Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko state university]. Seriia «Filolohichni nauky».
(98), 207–216 (in Ukr.).
Yuldasheva, L. P. (2019). Zaholovky suchasnykh khudozhnikh tvoriv: struktura, semantyka, prahmatyka
[Titles of contemporary works of art: structure, semantics, pragmatics]: monohrafiia. Kyiv: Vydavnytstvo Kyivskoho
mizhnarodnoho universytetu, 225 (in Ukr.).
Yuldasheva, L. P. (2016). Strukturno-semantychni osoblyvosti zaholovkiv tvoriv suchasnoi ukrainskoi
literatury [Structural-semantic features of contemporary literature’s titles]. In: Movoznavchyi visnyk [Linguistic
Bulletin]. Cherkasy, 22, 115–121 (in Ukr.).
Genette, G. & Crampé, B. (1988). Structure and Functions of the Title in Literature. In: Critical Inquiry,
, 4, 692–720 (in Eng.).
Haggan, M. (2004). Research paper titles in literature, linguistics and science: Dimensions of attraction. In:
Journal of Pragmatics, 36, 2, 293–317 (in Eng.).
Williams, S. D. How Filmmakers Connect With Audiences. Available at:
https://www.movieoutline.com/articles/how-filmmakers-connect-with-audiences.html (in Eng.).