ФУНКЦІЙНО-СЕМАНТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ АХРОМАТИЧНИХ КОЛЬОРІВ У СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ПОЕЗІЇ ПРО ВІЙНУ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Актуальність пропонованої студії зумовлена об’єктивною потребою висвітлити естетичний
та функційно-семантичний потенціал ахроматичних кольоративів у сучасній воєнній поезії.
Вивчення таких номінацій, установлення успішності авторського кодування інформації за допомогою них є важливими для визначення структури художнього тексту та інтерпретації його загалом. Мета статті – простежити семантичну перспективу функціювання та символічне значення ахроматичних кольоративів у сучасному поетичному воєнному дискурсі. Для з’ясування функційно-семантичних особливостей кольоративів застосовано загальнонаукові та спеціальні
лінгвістичні методи, зокрема метод лінгвістичного опису мовних фактів, інтерпретаційний метод,
компонентний аналіз.
Досліджено специфіку використання ахроматичних кольоративів у поетичних текстах; описано пряму номінацію та асоціативне значення кольоративів; схарактеризовано способи використання ахроматичних кольороназв; окреслено особливості естетичної трансформації семантики кольоративів у контексті поетичного воєнного дискурсу.
З’ясовано, що кольоративи, сформовані під впливом традиційного значеннєвого наповнення колірних концептів у національній мовній картині світу, водночас є засобом індивідуального осмислення та естетичних уподобань автора. Відповідно до цього вони набувають різноманітних конотативних відтінків, посилюючи інформативну та оцінну функції.
Аналіз засвідчив, що конотативна семантика ахроматичних кольороназв формується під впливом контекстуального оточення. Кольоративи сприяють утіленню авторського світобачення, уможливлюють глибоке осягнення тексту та формують ставлення реципієнта до твору. Добір кольоративів залежить від їхньої семантичної структури, а кольоросистема кожного письменника формується під впливом національно-мовної та індивідуально-авторської картини світу.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Adakh, N. A. (2008). Semantyka indyvidualno-avtorskykh koloronazv u poetychnii movi V. Barky
[Semantics of individually authored color names in the poetic language of V. Barka]. In: Naukovi zapysky
Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia: Filolohichna [Scientific notes of the National University
“Ostroh Academy”. Series: Philological], 10, 3–10 (in Ukr.).
Babii, I. M. (2004). Pro metaforychne uzhyvannia koloronazv: tradytsiine y okazionalne (na materiali
tvoriv M. Kotsiubynskoho i M. Khvylovoho) [On the metaphorical use of color names: traditional and occasional
(based on the works of M. Kotsyubynskyi and M. Khvylovy).]. In: Naukovi zapysky Ternopilskoho derzhavnoho
pedahohichnoho universytetu im. V. Hnatiuka. Seriia: Movoznavstvo [Scientific notes of the Ternopil V. Hnatyuk State
Pedagogical University], 2, 192–198 (in Ukr.).
Boieva, E. (2015). Semantyko-stylistychni osoblyvosti koloratyviv u khudozhnomu dyskursi (na materiali
povisti Olhy Kobylianskoi «V nediliu rano zillia kopala...») [Semantic and stylistic features of coloratives in artistic
discourse (on the material of Olga Kobylyanska’s story “On Sunday, early potion was dug...”).]. In: Naukovi zapysky.
Seriia: Filolohichni nauky (movoznavstvo) [Proceedings. Series: Philological sciences (linguistics)]. Kirovohrad:
Vydavets Lysenko V. F., 138, 292–295. Avaliable at:
http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/4935/1/Boieva%2C%20 (in Ukr.).
Hrybova, L. O. (1978). Prykmetnyky nazvy koloriv yak zasib khudozhnoho zobrazhennia [Adjectives of
the name of colors as a means of artistic representation]. In: Ukrainska mova i literatura u shkoli [Ukrainian language
and literature at school], 10−12, 42−51 (in Ukr.).
Hrymashevych, H. & Melnyk, N. (2004). Semantyka koloriv u tvorchosti Valeriia Shevchuka [The
semantics of colors in Valery Shevchuk’s work]. In: Volyn-Zhytomyrshchyna [Volyn-Zhytomyr region]: Istorykofilolohichnyi zbirnyk z rehionalnykh problem, 12, 147–156 (in Ukr.).
Inshakov, A. Ye. (2013). Teoretychni zasady doslidzhennia kolirnoi leksyky v movoznavstvi [The theoretical bases of the study of color lexicon in linguistics]. In: Filolohichni studii. Naukovyi visnyk Kryvorizkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Philological studies. Scientific Bulletin of Kryvyi Rih State Pedagogical
University], 9, 188–195. Avaliable at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PhSt_2013_9_30 (in Ukr.).
Kovalska, I. (1999). Osoblyvosti vidtvorennia stylistychnoi semantyky kolirnykh leksem u perekladi (na
materiali ukrainskoi ta anhliiskoi mov) [Peculiarities of the reproduction of the stylistic semantics of color tokens in
translation (on the material of the Ukrainian and English languages)]. In: Movoznavstvo [Linguistics], 4–5, 67–70 (in Ukr.).
Kryzhanska, O. (2001). Yakym buvaie chervone? (Synonimichni koloronazvy v ukrainskii movi) [What is
red? (Synonymous color names in Ukrainian)]. In: Urok ukrainskoi [Ukrainian lesson], 2(24), 22–24 (in Ukr.).
Kuzmina, O. B. (2005). Poetychna semantyka kontseptiv «bilyi»-«chornyi» (na materiali ukrainskoi liryky
pershoi tretyny XX storichchia) [Poetic semantics of concepts “white”-“black” (on materials of Ukrainian lyric poetry
of the first of XX century)]. Extended abstract of PhD dissertation (Ukrainian language). Kharkiv, 19 (in Ukr.).
Loshchynova, I. S. (2015). Koloratyvy u tvorchosti pysmennykiv Dnipropetrovshchyny [Coloratives in the
work of writers of Dnipropetrovsk region]. In: Ukrainskyi smysl [Ukrainian meaning], 2015, 196–207. Avaliable at:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usmysl_2015_2015_22 (in Ukr.).
Syzonov, D. (2019). Novi semantychni vidtinky literaturnoi frazeolohii: «Chorna rada» P. Kulisha [New
semantic shades of literary phraseology: the Black Council by P. Kulish]. In: Aktualni problemy ukrainskoi linhvistyky:
teoriia i praktyka [Actual issues of Ukrainian linguistics: theory and practice], 39, 21–36. Avaliable at:
https://apultp.knu.ua/index.php/APULTP/article/view/68 (in Ukr.).
Bilodid, I. K. (Ed.) (1970–1980). Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian language]: v 11 tt.
Kyiv: Naukova dumka (in Ukr.).
Formanova, S. V. & Bazyk, O. I. (2004). Semantyko-stylistychni funktsii khromatyzmiv yak zasib
formuvannia natsionalno-movnoi kartyny svitu [Semantic and stylistic functions of chromaticisms as a means of
forming the national-linguistic picture of the world]. In: Kultura narodov Prychernomoria [Culture of the peoples of the
Black Sea], 50, 120–124 (in Ukr.).
Shevchenko, L. I. & Derhach, D. V. (2011). Kolorystyka v suchasnomu movoznavstvi: tradytsiine i nove
[Coloristics in modern linguistics: traditional and new]. In: Studia Linguistica. Kyiv, 5, 234–239 (in Ukr.).
Shytyk, L. V. & Masliuk, N. V. (2019). Hnizdovyi pryntsyp klasyfikatsii akhromatychnykh kolirnykh
deryvativ (na materiali psykhobiohrafichnykh romaniv Stepana Protsiuka) [The nesting principle of classification of
achromatic color derivatives (on the material of Stepan Protsiuk’s psychologically biographical novels)]. In:
Movoznavchyi visnyk [Linguistic Bulletin]: zbirnyk nauk. prats, 27, 5–13 (in Ukr.).
Shulinova, L. V. (1999). Slovesna poetyka Lesi Ukrainky (poetyzatsiia semantyky koloru) [Verbal poetics
of Lesya Ukrayinka (poetization of semantics of colour)]. Extended abstract of PhD dissertation (Ukrainian language).
Kyiv, 19 (in Ukr.).
Aristotle. On the Soul. URL : http://classics.mit.edu/Aristotle/soul.2.ii.html (in Eng.)
Berlin, B. & Kay, P. (1969). Dasic color terms. Their universality and evolution. Berkeby & Los Angeles,
–201 (in Eng.).