ФУНКЦІОНУВАННЯ НОМІНАЦІЙ ПРОДУКТІВ ХАРЧУВАННЯ ТА НАПОЇВ В УКРАЇНСЬКИХ ЗАМОВЛЯННЯХ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

С. А. Шуляк

Анотація

Статтю присвячено вивченню лексики на позначення продуктів харчування та напоїв у текстах українських народних замовлянь, де такі назви зазвичай є елементами обряду. З’ясовано, що вони функціюють у магічному ритуалі як пасивно, так й активно – беруть участь у ритуальних діях: дитину купали у виварі вівса; хворобу викачували на яйце; медом обмащувалися в замовляннях для привернення кохання; кусочком свяченого сала лікували лишай; тільну корову обсипали свяченим маком, щоб давала більше молока; молоко виливали на стару тополю, щоб покарати того, хто
відібрав його в корови; сіль висипали на вогонь, щоб позбутися хвороби. Зазначено, що в текстах українських замовлянь компонентом складених назв продуктів харчування та напоїв є означення: солодке молоко, густе молоко, густа сметана, добрий сир, білий сир, жовте масло, зелена сироватка, хліб вкусний, наїдки сахарні, напитки медові. З’ясовано, що в замовлянні від сояшниці куліш використовують як місце, куди викликають хворобу; на сіль замовляють болячку; хліб-сіль є символом гостинності, достатку, мають обрядове значення, їх використовують у замовляннях крові. Описано комунікативно-семантичні типи замовлянь, у яких функціюють лексеми на позначення продуктів харчування та напоїв (замовляння-спонукання, замовляння-бажання, замовляння-розповіді).

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті
Біографія автора

С. А. Шуляк, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини (Умань, Україна)

Доктор філологічних наук, професор, професор кафедри
прикладної лінгвістики та журналістики Уманського державного педагогічного
університету імені Павла Тичини (Умань, Україна)
e-mail: shulyak_svitlana@ukr.net
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3669-852X

Посилання

Bulashev, H. (2021). Ukrainskyi narod. U svoikh lehendakh, relihiinykh pohliadakh ta viruvanniakh.

Kosmohonichni ukrainski narodni viruvannia ta pohliad [Ukrainian folk. In the legends, religious views and beliefs].

Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 416 (in Ukr.).

Verbenets, О. & Мanko, V. (2008). Obriady i stravy Sviatoho vechora [Rites and meals of the holy evening].

Lviv: Svichado, 200 (in Ukr.).

Vasylenko, V. & Shevchuk, T. (Eds.) (1991). Vy, zori-zorytsi… Ukrainska narodna mahichna poeziia:

(Zamovliannia) [You stars... Ukrainian folk magic poetry: (Spells)]. Kyiv: Molod, 336 (in Ukr.).

Voropai, О. (2009). Zvychai ukrainskoho narodu [Customs of Ukrainian people]. Kyiv: Shkola, 384 (in Ukr.).

Zhaivoronok, V. (2006). Znaky ukrainskoi etnokultury: Slovnyk-dovidnyk [Signs of Ukrainian ethnoculture:

Dictionary-reference]. Kyiv: Dovira, 703 (in Ukr.).

Kolessa, F. (2021). Ukrainska usna slovesnist [Ukrainian oral literature]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 646

(in Ukr.).

Lozko, H. (2010). Ukrainske narodoznavstvo [Ukrainian ethnology]. Kharkiv: Dyv, 472 (in Ukr.).

Moskalenko, M. (1993). Ukrainski zamovliannia [Ukrainian Spells]. Kyiv: Dnipro, 309 (in Ukr.).

Ukraintsi: narodni viruvannia, povir’ia, demonolohiia (1991). Kyiv: Lybid, 637 (in Ukr.).

Filonenko, S. (2008). Usna narodna tvorchist: navch. posibn. [Oral folk art: a study guide]. Kyiv: Tsentr

uchbovoi literatury, 416 (in Ukr.).