Т. М. Сукаленко МОВНА МОДЕЛЬ ЛІНГВОКУЛЬТУРНОГО ТИПАЖУ «БЛОГЕР» У СУЧАСНОМУ УКРАЇНСЬКОМОВНОМУ МЕДІЙНОМУ ДИСКУРСІ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Розвиток інформаційних потоків зумовив виникнення блогосфери, яка стала
популярним інформаційним джерелом. Мета статті – змоделювати лінгвокультурний
типаж «блогер» в українськомовних сучасних ЗМІ. У процесі дослідження використано
дескриптивний метод, описовий, компонентного аналізу, метод суцільної вибірки та
методики контекстологічного аналізу.
Розроблено модель опису лінгвокультурного типажу «блогер», зафіксованого в
українськомовних сучасних ЗМІ. Наголошено на тому, що блогер як лінгвокультурний
типаж є впізнаваним представником певної групи людей, поведінка яких відповідає
стереотипним уявленням про них. Визначено поняттєві характеристики
лінгвокультурного типажу «блогер», побудовані на дефініціях, описах, тлумаченнях.
У структурі типажу «блогер» виокремлено 4 основні фрейми: «Сфера діяльності»
(слоти «Читацька аудиторія», «Репутація»), «Професійні характеристики», «Соціальні
характеристики», «Правові характеристики».
Фрейм «Сфера діяльності» містить слоти «Читацька аудиторія», «Репутація».
Блогер має велику кількість читачів, ефективність його роботи залежить від кількості
користувачів сайту й передплатників. Для блогера пріоритетним є спілкування зі своєю
аудиторією, коментування постів, висловлення власної думки, позиції тощо. Блогер
отримує позитивні характеристики: йому довіряють, поважають.
Фрейм «Професійні характеристики» важливий для опису лінгвокультурного
типажу «блогер». У медіа йдеться про відмінності штатного журналіста і блогера, які
є представниками різних професій. Блогер незалежний щодо вибору теми, стилю,
способів подання матеріалу. Він ділиться інформацією «з гарячих точок», порушує
актуальні проблеми сьогодення, пропонує унікальний контент для обміну думками,
досвідом і враженнями тощо.
Не менш важливими в зображенні лінгвокультурного типажу «блогер» є фрейми
«Соціальні характеристики», «Правові характеристики». Блогер зможе заробити гроші
на власному YouTube-каналі, якщо буде його розвивати та матиме багато переглядів
рекламних блоків. Робота блогера повинна відбуватися в межах чинного законодавства.
Блогер може зареєструвати медіа чи не реєструвати, проте перевагу матиме той
блогер, який офіційно зареєстрований як онлайн-медіа.
Запропонована модель опису лінгвокультурного типажу «блогер» може бути
застосована для дослідження інших типажів (наприклад, програміст, хакер) на
матеріалі віртуального дискурсу, а також для реалізації порівняльно-зіставного підходу
до вивчення лінгвокультурних типажів у різних мовах і культурах
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Блогер. Словник української мови : у 20 томах. URL :
https://slovnyk.me/dict/newsum/%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B5%D1%80 (дата звернення:
03.2022).
Васильєва А. С. Блоги як новий засіб масової інформації в Україні. Молодий вчений. 2017. № 12.
С. 119‒121.
Голянич М. І., Савчук Р. Л. Основи лінгвістичного аналізу тексту : хрестоматія до дисципліни.
Івано-Франківськ : ПНУ, 2019. 63 с.
Іванова Катерина. НВ презентує ТОП-50 українських лідерів думок в соціальних мережах. НВ.
12.2015.
Карпенко О. І. Блогер як медіаособа. Вісник Харківського національного університету імені
В. Н. Каразіна. Серія «ПРАВО». 2016. Вип. 22. С. 135–137.
Колодницька Софія. І все ж таки: чи блогери є журналістами? 20.03.2011. URL :
звернення: 04.03.2022).
Коментарі читачів до статті «Блог». Словник української мови у 20 томах. URL :
http://sum.in.ua/s/blog/komentari (дата звернення: 03.03.2022).
Кривошеєв Павло. Переслідування журналістів у Криму: «Говорити правду небезпечно». Крим.
Реалії. 20.11.2020. URL : https://ua.krymr.com/a/peresliduvannia-zhurnalistiv-u-krymu/30926054.html (дата
звернення: 07.03.2022).
Кузнецова О. Ідентичність блога і ЗМІ. Теле- та радіожурналістика. 2013. Вип. 12. С. 117‒123.
Лисенко В. В. Громадянська журналістика як засіб реалізації права людини на інформацію: дис.
… доктора філософії : 081. Одеса, 2021. 197 с.
Львівський блогер запустив українськомовну версію популярної онлайн-гри. URL :
https://zbruc.eu/node/110449 (дата звернення: 07.03.2022).
Мак Йоганна. Блогери та журналісти: подібніші, ніж здавалося? 02.10.2018. URL : https://ua.ejoonline.eu/4262/etyka-ta-yakist/blogery-ta-zhurnalisty-podibnishi (дата звернення: 04.03.2022).
Медіаекспертка: В українських ЗМІ «оживають» жанри, які вже почали відходити. Укрінформ.
04.2021. URL : https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3229485-mediaekspertka-v-ukrainskih-zmi-ozivautzanri-aki-vze-pocali-vidhoditi.html (дата звернення: 05.03.2022).
Професійні основи блогера. Правозахисна Програма по відновленню миру і діалогу для
внутрішньо переміщених жінок «Голос жінки має силу 2018». URL : http://uhrf.org/download/32.pdf (дата
звернення: 07.03.2022).
Оробець Леся. На захист активності блогосфери. 17.12.2010. URL : https://gurt.org.ua/articles/8793/
(дата звернення: 05.03.2022).
Сослюк Максим. Де закінчується журналіст і починається блогер? Законопроєкт «Про медіа»: чи
вирішить ініціатива сучасні проблеми ЗМІ? 03.03.2021. URL :
https://www.thelede.media/uncategorized/2021/03/03/2529/ (дата звернення: 05.03.2022).
Сукаленко Т. М. Лінгвокультурні типажі в українській художній літературі ХІХ ст. : монографія /
науковий редактор В. М. Бріцин. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2018. 676 с.
Сукаленко Т. М. Лінгвокультурні типажі українського художнього дискурсу ХІХ ст. : автореф.
дис. … д-ра філол. наук : 10.02.01. Київ, 2019. 32 с.
Сучасна політична лексика: навч. енциклопед. словник-довідник / [І. Я. Вдовичин, Л. Я. Угрин,
Г. В. Шипунов та ін.]; за наук. ред. Хоми Н. М. Львів : Новий Світ-2000, 2015. 395 с.
Тороп Оксана. Бути блогером: «Люди питають – одну котлету їм з’їсти чи дві». ВВС News
Україна. 6.03.2018. URL : https://www.bbc.com/ukrainian/features-43292437 (дата звернення: 03.03.2022).
Чекмишев О., Ярошенко Л. Основи якісного блогерства : навч. посібник. Київ : ФОП
А. М. Рудницька, 2014. 48 с.