Г. А. Губарева АНТИТЕТИЧНІСТЬ ІНТИМНОЇ ЛІРИКИ ІРИНИ ФОТУЙМИ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
У статті визначено й описано показові засоби та прийоми вираження контрасту як вияв
ідіостилю Ірини Фотуйми.
Мета пропонованого дослідження – розглянути лексико-семантичне вираження,
синтаксичне оформлення й функційне навантаження протиставлень у мові поезій Ірини
Фотуйми, уміщених у збірці «Тривкі рубежі» (2021), визначити ідіостильові настанови авторки.
Стилістичному аналізові антитетичних поетичних конструкцій підпорядковано описовий,
компонентний та контекстний методи.
Проаналізовано лексико-семантичне наповнення й структурне оформлення контрастем, а
також окреслено їхній змістотвірний потенціал. З’ясовано, що в ліричних текстах поетеси
одночленні антитези реалізовані переважно в межах однорідних членів речення, подекуди
об’єктними поширювачами до однорідних предикатів, а також предикатною й атрибутивною
синтаксемами. Якщо основу контрасту становлять загальномовні антоніми, поетеса
семантично ускладнює протиставлювані образи, розгортаючи їх. Указано, що І. Фотуйма тяжіє
до творення оригінальних антитез, центром яких постає багаточленна контекстуальна
антонімія. У досліджуваних текстах інтимної лірики побудовані на контрастах розгорнуті
метафоричні образи втілювано переважно в складних синтаксичних конструкціях, а також у
межах надфразних єдностей. Стилістичну фігуру антитези посилюють градації, повтори,
паралелізм, хіазм. Особливої експресії набувають оксиморонні образи. Подекуди імпліцитна
антитетичність побудована на парадоксі. Часто семантику контрасту увиразнюють
індивідуально-авторські порівняння. Антитетичні образи залежно від позиції в строфі слугують
розгортанню або узагальненню поетичної семантики. Водночас для окремих поезій антитеза
стає провідним текстотвірним прийомом.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Гриня Н. О. Лінгвопрагматичні особливості контрасту в англійськомовному художньому
прозовому дискурсі : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 / Львівський національний ун-т імені Івана Франка.
Львів, 2015. 257 с.
Гуйванюк Н. В. Антитетичні семантико-синтаксичні відношення у надфразній єдності та тексті.
Studia linguistica. 2011. Вип. 5. С. 43–50. URL : http://studia-linguistica.knu.ua/gujvanjuk-n-v-antitetichnisemantiko-sintaksichni-vidnoshennja-u-nadfraznij-iednosti-ta-teksti/.
Жаркова Р. «А я тебе в душу поклала і ношу, як хрестик натільний»: сакральні мотиви у поезії
Ірини Фотуйми. URL : http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2021/12/28/185130.html.
Кардаш Л. В. Мовні засоби вираження заперечення і протиставлення в українській літературній
мові : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.01 / Переяслав-Хмельницький держ. педагогічний ун-т
ім. Григорія Сковороди. Переяслав-Хмельницький, 2008. 20 с.
Кульбабська О. В. «У серці з болем протиріч люблю, надіюсь і чекаю...» (Антитетичне
моделювання світу в поетичних текстах Анни Дущак). Вісник Одеського нац. університету. Філологія. 2016.
Вип. 2 (14). Т. 21. С. 79–87.
Полтавець Ю. Темпоральний патерн антонімічної атракції в українській публіцистиці початку
ХХІ ст. Studia Ucrainica Varsoviensia. Językoznawstwo. 2016. № 4. С. 241–248. URL :
https://bibliotekanauki.pl/articles/1790536.
Стефурак Р. І. Лексико-семантичний контраст – конститутивний елемент поетичного тексту
Богдана Томенчука. Вчені записки ТНУ ім. В. І. Вернадського. Філологія. Журналістика. 2021. Т. 32. № 2.
Ч. 1. С. 62–66. URL : https://www.philol.vernadskyjournals.in.ua/journals/2021/2_2021/part_1/13.pdf.
Фотуйма І. В. Тривкі рубежі : поезії / передм. О. В. Слоньовська. Івано-Франківськ : Місто НВ,
180 с.