Л. Я. Гнатюк ВИМІР АВТОРСЬКОЇ СЕНСОРИКИ У ТВОРІ С. МОЕМА «ТЕАТР»

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Л. Я. Гнатюк

Анотація

боти розглянуто семантичне моделювання авторської сенсорики в семантиці художнього
тексту, схарактеризовано особливості її реалізації. Окреслено причини, що зумовлюють потребу
в дослідженні авторської сенсорики художнього твору, зазначено предмет, об’єкт, методи та
завдання наукового пошуку.
Незважаючи на систематичні цілеспрямовані наукові пошуки в галузі дослідження
авторської сенсорики текстового світу, деякі аспекти цього феномену досі залишаються
недостатньо вивченими. У зв’язку з цим актуальним і значущим наразі є лінгвістичний аналіз
виміру авторської сенсорики художнього твору, а також визначення особливостей її реалізації в
семантиці художнього тексту.
На основі дібраного фактичного матеріалу дослідження визначено, що перцептуальні
образи є лінгвістичними маркерами актуалізації авторської сенсорики в семантиці тексту. Вони
стають специфічним відображенням світу, створеного письменником за допомогою чуттєвих
образів. Перцептуальні образи співвідносні з роботою органів чуття автора та передані за
допомогою сенсорно значущих мовних засобів. Причиною використання мови сенсорики в
художній літературі є посилення її емоційного настрою, здатність зробити наочні образи ще
помітнішими за допомогою синестезії – особливого способу сприйняття, за якого деяким
поняттям, явищам та станам надано додаткових якостей: запаху, смаку, кольору, текстури,
звукового тону тощо.
У статті констатовано, що С. Моем активно використовує перцептивну лексику, за
допомогою якої посилюється сенсорна напруга сприйняття та постають більш точні художні
образи. У мові художнього твору Моема «Театр» утілено ментальні процеси сприйняття світу
через сенсорні модуси перцепції (зоровий, слуховий, дотиковий, нюховий, смаковий, кінетичний,
кінестетичний та вестибулярний), за допомогою яких вербалізовано перцептивні знання автора
тексту. Визначено, що за допомогою сенсорно-перцептивного аналізу читач розкриває
змодельовані автором смисли, закладені до образної тканини художнього твору. Наголошено, що
читач може відчути й побачити світ твору крізь призму його автора за допомогою зображених
ним почуттів та образів через їхню оцінку й експлікацію деталей.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті

Посилання

Fauconnier G., Sweetser E. Spaces, Worlds, and Grammar. Chicago : University of Chicago Press, 1996.

p.

Fauconnier G. Mental spaces: roles and strategies. Cambridge : Mass, 1985. 180 p.

Fauconnier G. Mental spaсes: Aspects of meaning construction in natural language. Cambridge :

Cambridge University Press, 1994. 240 p.

Хамитова Л. Р. Метод ментальных пространств в исследовании причинно-следственных

отношений. Поволжский педагогический вестник. Самара : Самарский государственный социальнопедагогический университет, 2016. № 4(13), С. 33–38.

Kwiatkowska A. The Visuo-Spatial Determinants of the Natural Language. Łódź : Wydawnictwo

Uniwersytetu Łodzkiego, 1997. 216 p.

Maugham W. S. Theater. 2009. URL : https://royallib.com/book/Maugham_William/Theatre.html.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии Основы общей психологии (изд. 2-е, 1946 г.). СПб:

Издательство «Питер», 2000. 720 с.

Рузин И. Г. Модусы перцепции (зрение, слух, осязание, обоняние, вкус) и их выражение в языке :

дис. ... канд. филол. наук: 10.02.19. Москва, 1995. 199 с.

Sweetser E., Fauconnier G. Cognitive links and domains: Basic aspects of mental space theory. Spaces,

Worlds, and Grammar. Chicago ; London : The University of Chicago Press, 1996. P. 1–28.

Величковский Б. М., Зинченко В. П., Лурия А. Р. Психология восприятия : учеб. пособие. Москва :

Издательство Московского университета, 1973. 246 с.

Виноградов В. В. О теории художественной речи. Москва : Высшая школа, 1971. 240 с.

Werth P. Text Worlds: Representing Conceptual Space in Discourse. London ; New York: Longman,

363 p.

Змієвська О. О. Когнітивний механізм динаміки ментальних просторів сенсорики у англомовній

художній прозі малої форми. Проблеми семантики слова, речення та тексту : збірник наукових праць /

відп. ред. Н. М. Корбозерова. Київ : КДЛУ, 2002. Вип. 7. С. 83–90.

Змієвська О. О. Лінгвістичні маркери актуалізації авторської сенсорики у художньому тексті.

Актуальні проблеми філології та методики викладання іноземних мов у сучасному мультимедійному

просторі : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (14 квітня 2016 р.) / гол. ред.

Т. І. Ямчинська. Вінниця, 2016. С. 51–54.

Змієвська О. О. Лінгвокогнітивні засоби реалізації авторської сенсорики у художньому тексті (на

матеріалі В. Сенсома «The Dangerous Age»). Інформаційні технології в освіті. 2005. № 2. С. 135–139.

 

Змієвська О. О. Семантико-когнітивна природа ментальних просторів сенсорики. Текст –

текстолінгвістика, дискурс – дискурсознавство у світлі когнітології: збірник наукових праць. Львів, 2005.

С. 126–132.

Змієвська О. О. Семантико-когнітивна природа авторської сенсорики в художньому тексті.

Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія:

«Філологія (мовознавство)». Вінниця : ТОВ «Фірма “Планер”» 2013. Вип. 17. С. 204–208.