Ю. І. Калашник СТИЛІСТИКО-СИНТАКСИЧНА ОРГАНІЗАЦІЯ ФІЛОСОФСЬКИХ СЕНТЕНЦІЙ У РОМАНІ В. ЄРМОЛЕНКА «ЛОВЕЦЬ ОКЕАНУ. ІСТОРІЯ ОДІССЕЯ»
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Статтю присвячено дослідженню стилістико-синтаксичних особливостей оповіді роману В. Єрмоленка «Ловець океану. Історія Одіссея», пов’язаних із вербалізацією філософських сентенцій, що стосуються важливих морально-етичних категорій (вдячність, кохання, щастя, слава), різних психофізичних станів (біль, злість, чекання, жорстокість, ненависть, впевненість). Завдання студії – з’ясувати структуру та семантику конструкцій, що реалізують філософські роздуми; виявити особливості вжитих стилістико-синтаксичних засобів; дослідити місце цих контекстів в оповіді. У результаті аналізу простежено закономірності функціювання філософських висловлень: вони розміщені в будь-якій частині розділів, але переважно тяжіють до прикінцевого розташування, оскільки є певними умовиводами, зробленими наратором чи персонажами. З’ясовано, що філософські роздуми та визначення в романі передані переважно складними реченнями, здебільшого складнопідрядними, підрядні частини яких мають різну семантику (з’ясувальні, присубстантивно-означальні, мети, причини). Характерними також є конструкції з підметом і присудком, вираженими однією частиною мови. Письменник активно послуговується повторами ключових словообразів або опорних лексем з узагальнювальним значенням, що надає викладу афористичності. Створені анафори слугують концентруванню думки, а синтаксичний паралелізм структурує її для увиразнення й чіткості подання.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Посилання
Бибик С. П. Оповідність в українській художній прозі : монографія. Київ ; Луганськ : ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. 288 с.
Гай А. «Ловець океану» Єрмоленка, або сонце, море і сіль сліз спокути (відео). URL : https://vsiknygy.net.ua/neformat/49446/.
Гребенюк Т. Наративні форми репрезентації внутрішнього світу героя в романі Володимира Єрмоленка «Ловець океану. Історія Одіссея». Сучасні проблеми мовознавства і літературознавства. 2018. Вип. 23. С. 90–94.
Єрмоленко В. Ловець океану. Історія Одіссея. Львів : Вид-во Старого Лева, 2017. 216 с.
Клименко-Синьоок Г. Володимир Єрмоленко «Ловець океану: Історія Одіссея». URL : https://chytay-ua.com/blog.php?id=509.
Котик І. Музика неповернення. Рецензія. URL : http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2018/01/10/230316.html.
Ніколайчук І. «Ловець океану» Єрмоленка: страшенно близький і неймовірно далекий Одіссей. URL : http://archive.chytomo.com/news/lovec-okeanu-yermolenka-strashenno-blizkij-i-nejmovirno-dalekij-odissej.
Нова історія Одіссея: блукання, що стає дорогою. URL : https://starylev.com.ua/news/nova-istoriya-odisseya-blukannya-shcho-staye-dorogoyu.
Стащук І. Ловець метафор: як читати «Історію Одіссея» Володимира Єрмоленка. Пороги: Незалежний молодіжний портал. URL : http://porogy.zp.ua/2017/07/lovets-metafor-yak-chytaty-istoriyu-odisseya-volodymyra-yermolenka/.
Федько О. Проекція екзистенційних станів в образах водної стихії в романі В. Єрмоленка «Ловець океану. Історія Одіссея». Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Філологічні науки. 2019. Вип. 19. С. 131–138.