Svitlana Svitlana Zhabotynska «BLACK LIVES MATTER – 2020» PROTEST NARRATIVE IN AMERICAN AND BRITISH MEDIA: A COGNITIVE LINGUISTIC DIMENSION
Main Article Content
Abstract
Аbstract. Introduction. This study, done at the intersection of cognitive, political and media
linguistic vistas, considers a narrative image of «Black Lives Matter» (BLM) anti-racist movement whose
powerful protests swept through America and the world in 2020. These protests were widely discussed in
traditional media, where they obtained interpretations specified according to the narrator’s sociopolitical bias. In our study, the two narrators are American and British mainstream media, with the
discussion focus being the content of their articles that describe the BLM–2020 protests. It was
hypothesized that that their portrayal in American and British media yields two versions of one and the
same political image. The latter varies along some established parameters, and the divergencies in
variations help to define the image versions as consonant or dissonant. Such definition has practical
implications for political analysis and practices. To provide the comparison of media images, this study
proposes a new methodology grounded on the findings of cognitive linguistics.
Data and method. The data sets, dated June 2020 – April 2021, include (a) 877 textual
descriptions of BLM-2020 from 34 articles published by the centrist American newspapers «The New
York Times» and «USA Today», and (b) 644 analogous descriptions from 42 articles published by the
British centrist newspapers «The Guardian» and «The Observer». The overall information available in
the descriptions was analyzed as an image whose conceptual ontology is an event matrix structured by
hierarchical thematic chunks – those of domains, parcels, and thematic quanta. The two versions of the
BLM-2020 media image may vary with regard to (i) the presence of some parcels and their thematic
quanta; (ii) the factual salience of thematic chunks (shown by the number of their descriptions), which
demonstrates importance of the topic for the narrator; (iii) the chunk’s emotive value, which exposes the
narrator’s bias.
Results and discussion. The conceptual ontology of the BLM-2020 media image includes seven
domains: (1) BLM MOVEMENT, (2) PROTESTERS – BLM, (3) POLICE – BLM, (4) GOVERNMENT –
BLM, (5) SUPPORTERS – BLM, (6) OPPONENTS – BLM, and (7) INTERNATIONAL COMMUNITY –
BLM. Each domain has parcels with the respective thematic quanta. The American and British versions
of the BLM-2020 media image vary in the domains’ factual salience. For the American media, the
salience of topics is: the first-plan – BLM movement, police, and protestors; the second-plan – American
government and BLM supporters; the third-plan – BLM opponents, and international community. For the
British media, the topics’ salience is: the first-plan – protestors and police; the second-plan – BLM
movement and its supporters; the third-plan – international community, American government, and BLM
opponents. Similar variations are exhibited by domains’ parcels and their thematic quanta. Emotively,
the American and British versions of the BLM-2020 media image demonstrate similarity: their principal
Article Details
References
Беспалова Ю. М. Нарратив в социологии: возможности изучения. Материалы XVII
Международной конференции памяти профессора Л. Н. Когана. «Культура, личность, общество в
современном мире: Методология, опыт эмпирического исследования». Екатеринбург, 2014. С. 29–38.
Богомолов О. В. Імена революції: дискурс Арабської весни : монографія. Київ : Вид. дім Дмитра
Бураго, 2018. 380 с.
Васильченко В. В. Феномен политического протеста: сущность, традиции и инновации. Вестник
Московского гос. областного ун-та. Серия: История и политические науки. 2015. № 2. С. 12–219.
Ермолаева Е. Н. Концепт CONFLICT и его объективация в лексико-семантическом пространстве
современного английского языка : дис. … канд. филол. наук : 10.02.04 / Иркутский гос. лингв. ун-т. Иркутск,
212 с.
Жаботинская С. А. Имя как текст: концептуальная сеть лексического значения (анализ имени
эмоции). Когниция, коммуникация, дискурс. 2013. № 6. С. 47–76.
Жаботинская С. А. Нарративные политические концепты: методика лингвокогнитивного анализа.
Концепты и контрасты / ред. Н. В. Петлюченко. Одесса : изд. дом «Гельветика», 2017. С. 30–40.
Жаботинская С. А. Генеративизм, когнитивизм и семантика лингвальных сетей. Doctrina multiplex,
veritas una. Учень багато, істина одна: зб. до ювілею Ізабелли Рафаїлівни Буніятової / Київський ун-т
ім. Б. Грінченка. Київ : Київський ун-т ім. Б. Грінченка, 2018. С. 99–141.
Жаботинская С. А. Нарративный мультимедийный концепт: алгоритм анализа (на материале
интернет-мемов о COVID-19). Когниция, коммуникация, дискурс. 2020. Вып. 20. С. 92–117.
Жаботинська С. А. Типи онтологій для наративних концептів (на прикладі медійного наративного
концепту COVID-19). Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Виклики та парадокси
соціальної взаємодії в постмодерному світі: лінгвістичні та психологічні аспекти». Луцьк, 2021. С. 17–21.
Палитай И. С. Средства массовой коммуникации как фактор формирования образа страны.
Вестник Томског. государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2018. № 41.
С. 151–158.
Почепцов Г. Г. Від Facebook’y і гламуру до Wikileaks: медіакомунікації. Київ : Спадщина, 2012.
с.
Почепцов Г. Г. Нарративные войны на постсоветском пространстве: Беларусь, Украина, Россия.
Часть первая. Украина криминальная. 10.09.2020. URL : https://cripo.com.ua/opinion/narrativnye-vojny-napostsovetskom-prostranstve-kak-rossiya-atakuet-belarus-i-ukrainu/.
Сабитов М. Р. Политический протест: теоретические проблемы дефиниции и типология.
Современные исследования социальных проблем. 2012. № 9(17). URL : https://cyberleninka.ru/article/n/
politicheskiy-protest-teoreticheskie-problemy-definitsii-i-tipologiya.
Фролова І. Є. Стратегія конфронтації в англомовному дискурсі : монографія. Харків : ХНУ імені
В. Н. Каразіна, 2009. 344 с.
Чудинов А. П. Метафорическая мозаика в современной политической коммуникации :
[монографія]. Екатеринбург : Уральский гос. пед. ун-т, 2003. 248 с.
Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса : монографія. Волгоград : Перемена, 2000. 367 с.
Шейгал Е. И. Многоликий нарратив. Политическая лингвистика. 2007. № 22(2). С. 86–93.
Шейгал Е. И. Агональность в коммуникации: структура понятия. Вестник Челябинского ун-та.
Филология. Искусствоведение. 2009. Вып. 36. С. 145–148.
Boyle D. In search of a political narrative. Libertator. August 2005. URL : https://davidboyle.co.uk/?s=In+search+of+a+political+narrative.
Herman D. Basic elements of narrative : [monognraph]. Malden, MA : Wiley-Blackwell, 2009. 272 p.
Herrmann R. K. Perception and Image Theory in international relations. The Oxford handbook of
political psychology. 2nd ed. / L. Huddy, D. O. Sears, and J. Levy (eds). New York : Oxford University Press, 2013.
P. 334–363.
Loya L., McLeod D. Social protest. Oxford Bibliographies. 28.10.2020. URL :
https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199756841/obo-9780199756841-0005.xml.
McKenzie-Mohr S., Lafrance M. N. Narrative resistance in social work research and practice: Counterstorying in the pursuit of social justice. Qualitative Social Work. 2017. No 16(2). P. 189–205.
McLeod D. M. News coverage and social protest: How the media’s protest paradigm exacerbates social
conflict. Journal of Dispute Resolution. 2007. No 1. P. 185–194.
Patterson M., Monroe K. R. Narrative in political science. Annual Review of Political Science. 1998.
Vol. 1. P. 315–331.
Prince G. Narratology: the form and functioning of narrative : [monograph]. Hague : Mouton, 1982.
p.
Ryan M. L., Thon J. N. Storyworlds across media: Toward a media-conscious narratology : [monograph].
Lincoln : University of Nebraska Press, 2014. 363 p.
Sowa J. F. Building, sharing, and merging ontologies. 2001. URL :
http://www.jfsowa.com/ontology/ontoshar.htm.
Zhabotynska S., Velivchenko V. New media and strategic narratives: the Dutch referendum on Ukraine–
EU Association Agreement in Ukrainian and Russian Internet blogs. European Security. 2019. No. 28(3). P. 360–
Zvavitch P. How the media makes protests matter. Contexts. Sociology for the Public. March 30, 2017. URL :
https://contexts.org/articles/how-the-media-makes-protests-matter/.