COMPARATIVE ANALYSIS OF COHESIVE DEVICES IN MODERN UKRAINIAN SONGS OF THE HIP-HOP AND POP GENRES
Main Article Content
Abstract
Introduction. Songs play an important role in the life of the modern individual. Today, as millions of Ukrainians suffer from massive attacks by russian aggressors, songs are among the few sources from which Ukrainians draw strength to improve their moral and psychological well-being. Given that people have different tastes, some listen to pop music, while others prefer hip-hop. To assess the quality of songs in these genres from a linguistic perspective, it is worthwhile to analyze their cohesion, one of the key categories of textual analysis.
The purpose. The aim of this article is to analyze the grammatical cohesive devices in the pop song “Zhovti Malvy” by the singer Wellboy and in the hip-hop song «Kraken», written and performed by Misha Pravylnyi.
Main results of the study. It was determined that in “Zhovti Malvy” and “Kraken” conjunctions are the most represented morphological cohesive devices (72,7 % and 70,4 %, respectively). Adverbs are not represented in the pop song (0 %), whereas in the other song, this cohesive device is the least represented (3,7 %). Among the syntactic cohesive devices in “Zhovti Malvy”, the most frequently used are identical verbpredicate tense-aspect forms (66,7 %), followed by unity of place and time (33,3 %), while incomplete
sentences are absent in this song (0 %). In “Kraken”, the most common cohesive devices are identical verbpredicate tense-aspect forms (66,6 %), followed by consistent place and time (16,7 %) and incomplete sentences (16,7 %).
Originality. This is the first study in Ukrainian linguistics to conduct a comparative analysis of songs from different genres with respect to cohesion.
Conclusions and prospects for further research. It has been established that the analyzed musical compositions are grammatically cohesive, as they are sufficiently represented by morphological and syntactic cohesive devices, which maintain the unity of sentences within the texts. Future research could focus on examining cohesive devices within song text corpora, particularly in the hip-hop and pop genres.
Article Details
References
Григор’єва М.-В. Мовні засоби формування когезії у романі Джона Толкієна «Володар перснів». Мовний простір слов’янського світу: досвід і перспективи : тези доповідей ІІ Всеукраїнської міждисциплінарної конференції студентів, аспірантів і молодих учених. Київ, 2016. С. 21–24.
Єфименко В. А. Дискурсивна характеристика потоку свідомості в англійській мові : автореф. дис. … канд. філол. наук : .10.02.04 / Київський ун-т ім. Т. Шевченка. Київ, 1997. 16 с.
Єщенко Т. А. Лінгвістичний аналіз тексту : навч. посіб. Київ : ВЦ «Академія», 2009. 264 с.
Корольова Т. М., Жмаєва Н. С., Попова Я. Ю. Когезія та когерентність у перекладі україномовної наукової літератури англійською мовою. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного
університету ім. К. Д. Ушинського. Лінгвістичні науки. 2017. № 24. С. 64–76.
Літвінова М. М. Лексична когезія в художній прозі Дженні Ерпенбек (в аспекті німецькоукраїнського перекладу). Закарпатські філологічні студії. 2021. Вип. 15. С. 153–157.
Цолін Д. В. Синтаксична зв’язність поетичного тексту. На матеріалі юдейської літургійної поезії арамейською мовою. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. № 58. С. 130–135.
Чубань Т. В., Кардаш Л. В. Мовне багатство українських народних пісень. Закарпатські філологічні студії. 2022. Т. 2. Вип. 21. С. 38–42.
De Beaugrande R., Dressler W. Introduction to text linguistics. London & New York: Longman, 1981. 270 p.
Умовні скорочення використаних джерел
ЖМ – Wellboy. «Жовті мальви». URL : https://www.pisni.org.ua/songs/2465890.html.
КН – Міша Правильний. «Кракен». URL : https://www.pisni.org.ua/songs/8491817.html.