THE IMAGE OF WAR IN THE DIARY TEXT OF O. DOVZHENKO (on the 130th Anniversary of the Writer's Birth)
Main Article Content
Abstract
Introduction. The research is conducted within the framework of the modern functionalpragmatic paradigm of knowledge, emphasizing the theory of ego-texts, or personal texts, and focusing on the theory of linguistic personality.
Purpose. To model the image of the war with Nazi Germany from 1941 to 1945, as verbalized in O. Dovzhenko’s aphoristic collection, drawn from the discursive-textual space of his diary as a form of personal text. The author’s card index contains over 200 entries.
Results. The image of war most vividly presents a binary opposition of “self” (the warrior-defender, the Ukrainian people as a whole) and “other” (the enemy, which may shift depending on time and circumstances). The war image is articulated through parameters such as its nature, scale, chances of victory or defeat, characterization of war agents, the moral and psychological state of society, its emotional and intellectual perception, and the heroism associated with war. Evidently, all wars share the same terrible and horrifying face, as verbalized in the discursive-textual space of O. Dovzhenko’s diary (the war with the Nazis, 1941–1945) and contemporary Ukrainian discourse during the Russian-Ukrainian war of the early 21st century.
Originality. For the first time, the article presents a compiled and interpreted aphoristic collection from O. Dovzhenko’s diary, which conveys the image of war. It reveals the refined linguistic mastery of the writer in crafting aphorisms that emphasize intimate and nationally marked meanings, thoughts, intentions, and dreams, along with his intellectual-emotional capacity. The image of war depicted in O. Dovzhenko’s diary is an individual form of intellectual-emotional and aesthetic engagement with the wartime environment, forming an integral fragment of the author's unique cognitive and linguistic worldview, imbued with a subjective axiological dimension.
Conclusion. It has been demonstrated that the individualized artistic-documentary image of war, articulated in O. Dovzhenko’s diary, is based on a complex of associations and perceptions that arise within his linguistic consciousness to model intellectual-emotional meanings with evaluative significance. The writer's aphoristic collection is shown to be crafted using vivid figurative techniques – metaphor, epithet, oxymoron, antithesis—enhanced by the phenomenon of precedent. His aphorisms are presented as short sentences and extended constructions, verbalizing affirmations or negations, rhetorical statements, and affective appeals. An ironic or mockingly ironic tone is evident in the depiction of the enemy, along with speech genres of appeals, imperatives, warnings, sympathy, and guidance drawn from the author's generalized experience. The heroism of war is expressed through preferential comparative axiological structures with core phrases such as “better... than...”. The aphorisms manifest as calls, imperatives, warnings, sympathy, and counsel, summarizing the experience of the Ukrainian people. They are imbued with intimate meanings that
portray the writer as a person who believes in victory over the Nazis, a bright future for Ukraine, and the strength of the Ukrainian people, showcasing its mental traits while revealing a degree of disdain toward “khokhols” and the historical enemy of Ukraine, the Moscovites. The image of war in O. Dovzhenko’s work is shown to transform into a triad: synchronicity (present), perspective and prognostication (future, the writer’s prophecy), and retrospection (a look into the past), presenting O. Dovzhenko as an elite linguistic personality of the Ukrainian nation.
Article Details
References
Бойко Н. Специфіка лексико-семантичного поля концепту «війна» в кіноповісті О. Довженка «Україна в огні». Література та культура Полісся. Серія: Філологічні науки. 2021. № 102. С. 116–130.
Брославська Л. Концепт війна в англомовній картині світу: доконцептуальні основи. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Романо-германська філологія. Методика викладання
іноземних мов. 2013. № 1051. С. 46–51.
Бялек-Швед О., Вуйчішин-Васіл А. Медійний образ війни в Україні: Аналіз вибраних репортажів польської преси та радіо (2022–2023). Літературний процес: методологія, імена, тенденції. Київ, 2023. Вип. 22. С. 6–14.
Мова і війна: динаміка мовної системи і мовна політика. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2024. 616 с.
Вільчинська Т. Концепт «війна»: особливості мовної об’єктивації у газетному тексті. Лінгвістичні студії. 2017. № 35. С. 110–114.
Довженко О. П. Щоденникові записи, 1939–1956 = Дневниковые записи, 1939–1956. Харків : Фоліо, 2013. 879 с.
Дяченко Н. М., Усатий А. В. Війна в Україні: гумор vs страх (комунікативно-прагматичний аспект). Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки. 2022. Вип. 3 (98). С. 106–115.
Зіневич Л. В., Красавіна В. В. Концепт «війна» у сучасному українському суспільно-політичному дискурсі. Одеський лінгвістичний вісник. 2017. Спецвип. С. 70–72.
Космеда Т. А. Образ російсько-української війни: моделі вербалізації героїки українців. Лінгвістичні дослідження : зб. наук. праць Харківського нац. пед. ун-ту імені Г. С. Сковороди / гол. ред. Н. В. Піддубна. Харків, 2024. Вип. 61. С. 132–159.
Космеда Т. А. Українська Я-лінгвістика: мовна особистість Л. А. Лисиченко в персональному дискурсі (на матеріалі мемуарів «І на тім рушникові…»). Лінгвістичні дослідження: зб. наук. праць Харківського нац. пед. ун-ту імені Г. С. Сковороди / гол. ред. О. В. Халіман. Харків, 2023. Вип. 58. С. 53–78.
Космеда Т. А. Ego і Alter Ego Тараса Шевченка в комунікативному просторі щоденникового дискурсу : [монографія]. Дрогобич : Коло, 2012. 372 с.
Космеда Т. Семантико-прагматичне навантаження номінації ДВОГОЛОВИЙ ОРЕЛ: моделі перифраз в українському інтернет-дискурсі періоду російсько-української війни. Нова лінгвістична парадигма: напрями і перспективи: [колективна монографія] / за ред. Н. В. Кондратенко. Вінниця : ТВОРИ, 2024. С. 111–124.
Маслова Ю. Вербалізація концептів війна, мир, жінка, чоловік у газетному дискурсі України у воєнний період. Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: Серія «Філологія». 2023. Вип. 17 (85). С. 71–77.
Мельник С., Назаренко О., Сікорська В. Мовна репрезентація концепту «війна» в сучасному українському медіадискурсі: [наукова монографія] Рига, Латвія : «Baltija Publishing», 2023. 476 с.
Набок С. Образи війни і воїна: трансформація окремих аспектів політики пам’яті. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. 2016. Вип. 5–6. С. 197–228.
Огар А. Вербалізація концепту війна в сучасному художньому дискурсі. Рідне слово в етнокультурному вимірі. 2019. С. 38–47.
Панцьо С., Вакарюк Л. Образ війни у жовнірських піснях (на матеріалі лемківської пісні). Мова і культура. 2013. Вип. 16. Т. 5. С. 386–392.
Стаднік І. Опозиція «свій / чужий» у складі концепту WAR / ВІЙНА (на матеріалі поетичних творів, присвячених військовим подіям в Україні, та англомовних перекладів). Одеський лінгвістичний вісник. 2015. № 6. Т. 2. С. 98–102.
Яворська Г. М. Концепт «війна»: семантика і прагматика. Стратегічні пріоритети. Серія: Філософія. 2016. № 1. С. 14–23.