Oksana Laver GRAMMATICAL EXPRESSION OF EPITHETS IN THE WORKS OF PETRO SKUNTS
Main Article Content
Abstract
Аbstract. Introduction. Well-known Ukrainian writer, the laureate of Taras Shevchenko National
Prize Petro Mykolayovych Skunts left a unique poetic legacy, which became a special chapter in the
chronicle of civic poetry of Ukraine in the XX – early XXI century. Linguists confirm the richness of the
writer’s artistic language, his active use of traditional and innovative techniques in the creation of
stylists. The grammatical expression of epithets in the poetic language of the writer has not yet been the
subject of linguistic studies, which determines the relevance of our topic.
Purpose. The aim of the research is to carry out the linguistic analysis of epithets in the poetic
works of P. Skunets and to establish the relationship between the form and content of artistic meanings in
accordance with the ideological load of the work.
Methods. The scientific work is based on the poetry of P. Skunets from the first two books of the
multi-volume edition “Works”, which allows us to trace the evolution of the structure and content of
language units with attributive semantics. The main methods in the scientific article were: problem
analysis of linguistic and literary works to determine the theoretical foundations of the study; structural,
descriptive methods of studying language units, which allows to identify grammatical and semantic
features of epithet phrases.
Results of the study. Each classification of artistic meanings is based primarily on a broad or
narrow understanding of the term ‘epithet’, but the boundary between these two epithets-meanings is
quite conditional, in the literary text such a boundary simply disappears. In our work, we used the term
epithet in a broad sense to explore not only those linguistic units that are the core of the system of
epithets and epithet phrases, but also those that form the periphery of this system. This approach helps to
track the main ways of forming epithets within the individual style of the writer.
The main function of the epithet is to accurately, concisely, comprehensively and figuratively
describe the artistic image, to define, name or create a sign. The function of artistic attribute in P. Skunts’
linguistics is provided by the following lexical and grammatical classes: non-derivative and derivative
qualitative adjectives, metaphorized relative and possessive adjectives, verbs, adverbs, adjectives, nouns,
We believe that the function of an epithet can be performed by a noun in indirect cases, which give a
figurative description of a character or other object. Nouns in the form of the genitive case remain
debatable: this form of the substantive genitive is syncretic, because it can simultaneously perform both
the function of epithet and the function of metaphor. The formation of an epithet takes place not only on
the semantic level, but also on the grammatical path of syntactic, morphological and semantic
transposition.
Originality. The scientific novelty of the research results is that the linguistic analysis of the
grammatical expression of epithets in the works of P. Skunets is carried out for the first time.
Conclusion. The results suggest that the study of epithets should not be limited to epithets and
adjectives. Successfully selected grammatical form improves the content of the artistic word, deep,
multifaceted, sensual, as evidenced by the works of P. Skunts.
Article Details
References
Безпояско О. К., Городенська К. Г., Русанівський В. М. Граматика української мови. Морфологія :
Підручник. Київ : Либідь, 1993. 336 с.
Венжинович Н. Ф. Національно-культурна специфіка фразем у творах Петра Скунця. Науковий
вісник Ужгородського університету. Серія : Філологія. Соціальні комунікації. Ужгород : Говерла, 2012.
Вип. 28. С. 177–179.
Волковинський О. С. Поетика епітета: прологомени до теми. Біблія і культура. 2009. Вип. 11.
С. 28–38. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/bicu_2009_11_5.
Голомб Л. Г. Поетична концепція рідної мови в ліриці Петра Скунця. Науковий вісник
Ужгородського університету. Серія : Філологія. Соціальні комунікації. Ужгород : Говерла, 2012. Вип. 28.
С. 13–15.
Єрмоленко С. Я., Єрмоленко В. І., Бибик С. П. Новий словник епітетів української мови. Київ :
Грамота, 2012. 488 с.
Кузьма О. Ю. Екзистенційні мотиви лірики П. Скунця (збірка «Один»). Науковий вісник
Ужгородського університету. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. Ужгород : Говерла, 2012. Вип. 28.
С. 188–190.
Мацько Л. І. Епітет. Українська мова. Енциклопедія / редкол.: Русанівський В. М., Тараненко О. О.
(співголови), Зяблюк М. П. та ін. Київ : Вид-во «Укр. енцикл.» ім. М. П. Бажана, 2004. С. 175.
Мацько Л. І., Сидоренко О. М., Мацько О. М. Стилістика української мови. Київ : Вища школа,
462 с.
Папіш В. А. Душа поетового слова (до 70-ліття Петра Скунця). URL : dspace.uzhnu.edu.ua › jspui ›
bitstream.
Пискач О. Д. Структурно-семантичні та стилістичні особливості епітетів у поезії Петра Скунця
(на матеріалі збірки «Один»). Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. Соціальні
комунікації. Ужгород : Говерла, 2012. Вип. 28. С. 188–190.
Салига Т. Ю. Як наш безсмертний едельвейс. Зі сповідей Петра Скунця. Передмова. Скунць П. М.
Твори. Книга І. Ужгород : Ґражда, 2007. С. 17–49.
Скунць П. М. Твори. Книга І. Ужгород : Ґражда, 2007. 272 с.
Скунць П. М. Твори. Книга ІІ. Ужгород : Ґражда, 2008. 248 с.
Словник епітетів української мови / С. П. Бибик, С. Я. Єрмоленко, Л. О. Пустовіт ; за
ред. Л. О. Пустовіт. Київ : Довіра, 1998. 431 с.
Шутова Л. І. Епітет в українській поезії 20–30-их років ХХ століття (структурно-семантичний і
функціональний аспекти) : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.01 / Інститут української мови НАН
України. Київ, 2003. 21 с.