O. V. Ivasiuk THE TERM GNEZDO AS A SYSTEMAZING UNIT OF THE LINGUISTIC METALANGUAGE

Main Article Content

Abstract

Introduction. The article is devoted to the topical issue of the formation and functioning of the linguistic terminology system, in particular, terms including the word gnezdo” as a basic word. Most of them are composite, and the main information load is presented in their attributive part, which indicates either the object of the description or the approach to its description.


Purpose. The purpose of the article is to identify the conceptual content of terms including the basic component gnezdo (word-family) and their coordination in the metalanguage of linguistics.


Results. Due to the multivector nature of scientific paradigms in linguistics of the XXI century there is a question of the continuity of the terminological toolkit and the issues arisen in this regard. In particular, derivatologists-cognitivists, considering a word-family, proceed from natural-logical prototypical connections that are significant for linguistic consciousness, and model a propositional-frame structure of the interaction of one-root words.


They proceed from the fact that such a word-family as integrity is based on the referential correlation of the same-root units, however, terms “derivational word-family”, “derivative word-family” in relation to a group of words united on the basis of only motivational relations without taking into account derivative relations are widely used. It is more expedient to call such paradigms “cognate word-family” (single-root word-family (not to be confused with root word-family), since a derivational word-family is built taking into account word-building rather than lexical motivation and is structured taking into account derivational steps and the derivational structure of the derivative. Due to the conceptual content difference of the terms considered, it is necessary to follow the accuracy of their use: in cognitive derivatology, the term “cognate word-family” is used, and in traditional derivatology, the term “derivational word-family” to denote the largest structural complex unit of wordbuilding.The terms used in synchronic and diachronic derivatology (“cognate word-family” vs “root word-family”) require strict differentiation.Originality. Along with the regular compound terms including component gnezdo, the conceptual content of the new term “divergent word-family” is analyzed in derivatology for the first time.


Conclusions. In classical derivatology, over the past decades, a research gap has been filled, which resulted in the allocation of word-families of a special type, which led to the emergence of new terms – “explanatory-derivational word-family, or lexical-derivational word-family” and “divergent word-family”. These terms are applicable to word-families with a polysemic top-word. In the first type of word-families, it is taken into account from which lexical-semantic variant of the generative the derivative is formed, in the second – in which of its LSV the derivative is presented, therefore this type of a word-family is formed in mutual projection with the epigmatic word-family of the common word for them (it is formed due to semantic derivation), forming a derivational word-family, or a derivational space of a lexeme.

Article Details

Section
Статті

References

Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. Москва, 1969. 608 с.

Большой толковый словарь русского языка / сост. и гл. ред. С. А. Кузнецов. Санкт-Петербург : «Норинт», 1998. 1536 с.

Гинатулин М. М. К исследованию мотивации лексических единиц (на материале наименования птиц) : автореф. дис. …канд. филол. наук : 10.02.01. Алма-Ата, 1973. 19 с.

Дударова Л. М. История изучения словообразовательных гнезд. Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1–1. URL: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=17573 (дата обращения : 3.05.2021).

Дьячок Н. В. Этимолого-словообразовательное гнездо с вершиной-глаголом «речи». Учёные записки Таврического университета им. В. И. Вернадского. Серия : Филология. 2006. Т. 19 (58). № 4. C. 119–123.

Ермакова О. П. О соотношении понятий производность и мотивированность. Актуальные проблемы русского словообразования : сборник научных статей. Ташкент : Укитувчи, 1989. С. 88–93.

Ефремова Т. Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный. Москва : Рус. яз., 2001. Т. 1. 1232 с.

Ивасюк О. В. Деривационное пространство полисемичной лексемы (на материале глаголов физического восприятия в русcком языке) : дис. …канд. филол. наук : 10.02.02. Харьков, 2020. 293 с.

Кеворкова З. Г. Словообразовательное гнездо как лексическая микросистема. Актуальные проблемы русского словообразования : тезисы и кратк. сообщ. III Респ. научн. конф. (21–23 сент. 1978 г.). Ташкент, 1978. Ч. 1. С. 226–229.

Крушевский Н. В. Очерк науки о языке. Известия и ученые записки Императорского Казанского университета. Казань, 1883. Т. XIX. Январь-Апрель. 148 с.

Крыжан В. С. Гипотактические и паратактические отношения в этимолого-словообразовательном гнезде. Актуальні проблеми слов’янської філології. 2010. Вип. XXІІІ. Ч. 1. С. 430–437.

Лыков А. Г. Субстанциональные и классификационные, простые и комплексные единицы словообразования. Актуальные проблемы русского словообразования : тезисы V Респ. научно-теор. конф. (11–13 сентября 1987 г.). Самарканд, 1987. Ч I. С. 137–142.

Моисеев А. И. Словарная семья слов (некоторое развитие идеи). Вестник Санкт-Петербургского университета. 2005. Сер. 9. Вып. 4. C. 50–57.

Пятаева Н. В. Ещё раз о словообразовательном гнезде. Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2016. № 3. С. 13–17.

Пятаева Н. В. Понятие лексического гнезда в современной лингвистике (к проблеме квалификации и классификации). Филологический класс. Екатеринбург : УрГПУ, 2003. № 9. С. 41–48.

Розенталь Д. Э., Теленкова М. А. Словарь-справочник лингвистических терминов. Пособие для учителей. Изд-е 2-ое, испр. и доп. Москва : Просвещение. 1976. 543 с.

Русская грамматика : в 2 т. / под ред. Н. Ю Шведовой. Москва : Наука, 1982. Т. 1. 783 с.

Тихонов А. Н. Гнездо однокоренных слов как многоуровневая единица языка. Актуальные проблемы русского словообразования : тезисы V Респ. научно-теор. конф. Самарканд, 1987. Ч. I. С. 3–9.

Тихонов А. Н. Словообразовательные и корневые гнезда слов. Восточнославянское и общее языкознание. Москва : Наука, 1978. С. 270–274.

Тихонов А. Н. Состояние научной разработки гнезда и перспективы его исследования. Актуальные проблемы русского словообразования. Елец, 2001. С. 10–21.

Тихонов А. Н. Словообразовательный словарь русского языка. В 2-х т. Москва: Русский язык, 1985. Т. 1. (А–П). 1553 с.

Ширшов И. А. Теоретические вопросы гнездования. Москва : Прометей, 1999. 236 с.

Ширшов И. А. Толковый словообразовательный словарь русского языка: Комплексное описание русской лексики и словообразования. Москва : ООО «Издательство “Русские словари”», 2004. 1022 с.

Русская грамматика: в 2 т. / под ред. Н. Ю Шведовой. Москва : Наука, 1982. Т. 1. 783 с.