ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ДОРОСЛИМИ: НЕЙРОКОГНІТИВНИЙ РАКУРС

Світлана Анатоліївна ЖАБОТИНСЬКА, Євгеній Ігорович ПЛАХОТНЮК

Abstract


Методика викладання іноземних мов, у тому числі української як іноземної або другої, потребує оновлення з урахуванням доробку нейрокогнітивних студій, який може сприяти оптимізації навчального процесу шляхом його максимального наближення до резервів мозку. Упровадження системи навчання з опорою на властивості мозку / мислення, яка в зарубіжній лінгводидактиці має назву brain-based learning, набуває особливої актуальності в плані засвоєння іноземної або другої мови дорослими слухачами. У статті подано стислий системний огляд основного доробку сучасних зарубіжних праць із нейролінгвістики, який може бути залучено до розбудови системи викладання мов на когнітивних засадах. Темами, які розглянуто у статті, є нейрокогнітивні відмінності між мозком дітей і дорослих (за такими аспектами, як формування нейронних мереж, мієлінізація, латералізація та нейропластичність), а також вплив вивчення іноземної мови на дитячий і дорослий мозок. 


Keywords


методика викладання іноземних мов; дорослі слухачі; доробок нейрокогнітивних студій; відмінності мозку дітей і дорослих; нейронні мережі; мієлінізація; латералізація; нейропластичність; вплив білінгвізму на мозок

References


Stern H. H. Fundamental concepts of language teaching / H. H. Stern, Oxford: Oxford University Press, 1983. – 581 p. – [Electronic resource]. – Retrieved from:

https://www.academia.edu/8375932/_Hans_Heinrich_Stern_Fundamental_concepts_of_lang_Book_Fi_org_

Заборовський В. В. З історії методики викладання іноземних мов / В. В. Заборовський, І. Г. Мерзлікіна // Е-журнал «Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку». – 2010. – Випуск № 4. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_vypuski_n4_2010_st_11/

Tardieu C. Se former pour enseigner les langues à l’école primaire. Le cas de l’anglais / C. Tardieu. – Paris : Ellipses, 2006. – 269 p.

Deveci T. brain-based approach to teaching English as a second language / T. Deveci // Academia. Developing Teachers. com. – 2014. – [Electronic resource]. – Retrieved from: https://www.academia.edu/7348401/A_brain-based_approach_to_teaching_English_as_a_second_language

Шуровська Л. В. Нейрологія білінгвізму: фактори та ознаки / Л. В. Шуровська // Вісник КНЛУ. Серія Філологія. – 2013. – Том 16. – № 2. – С. 150–157.

Бауэр Е. А. Межполушарная асимметрия мозга и технологии обучения иностранному языку: монография / Е. А. Бауэр; Моск. гос. обл. ун-т. – М. : Изд-во МГОУ, 2007. – 155 с.

Башкова И. С. Нейропсихологическая характеристика билингвизма / И. С. Башкова, И. Г. Овчинникова // Вопросы психолингвистики. – 2013. – 1 (17). – С. 52–69.

Вовк О. І. Комунікативно-когнітивна компетентність майбутніх філологів: нова парадигма сучасної освіти / О. І. Вовк. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю. А., 2013. – 500 с.

Жаботинская C. А. Пропозиции базисных фреймов как инструмент для построения онтологий / C. А. Жаботинская // Четвертая международная конференция по когнитивной науке : тезисы докладов (Томск, 22–26 июня 2010 г.). – Томск, 2010. – C. 266–267.

Жаботинская C. А. Структурирование информации при изучении тем на занятиях по иностранному языку / С. А. Жаботинская, С. Г. Задворная // Иностранные языки в высшей школе (Рязанский гос. ун-т имени С. А. Есенина). – 2012. – Вып. 4 (23). – С. 5–11.

Жаботинская С. А. Имя как текст: концептуальная сеть лексического значения (анализ имени эмоции) [Электронный ресурс] / С. А. Жаботинская // Когниция, коммуникация, дискурс. Междунар. электронный сб. научн. трудов. Харьковский нац. ун-т имени В. Н. Каразина. – 2013. – № 6. – С. 47–76. Режим доступа : http://sites.google.com/site/cognitiondiscourse/vypuskno6 2013/zhabotynskaa-s

Cook V. Chomsky’s Universal Grammar and second language learning / V. Cook. – 1985. – [Electronic resource]. – Retrieved from : http://homepage.ntlworld.com/vivian.c/Writings/Papers/AL85.htm

Lemetyinen H. Language acquisition / H. Lemetyinen. – 2012. – [Electronic resource]. – Retrieved from : http://www.simplypsychology.org/language.html

Evans V. The Language myth. Why language is not an instinct / V. Evans – Cambridge : Cambridge University Press, 2014. – 316 p.

Lenneberg E. Biological foundations of language / E. Lenneberg. – New York : John Wiley and Sons, 1967. – 489 p.

MacWhinney B. A Unified model of language development / B. MacWhinney // Handbook of bilingualism: Psycholinguistic approaches / ed. by B. MacWhinney, F. J. Kroll, A. M. B. de Groot. – Oxford, 2005. – P. 49–67.

Singleton D. The critical period hypothesis: A coat of many colors / D. Singleton // International review of applied linguistics in language teaching. – 2005. – Vol. 43. – No 4. – P. 269–285.

Brown S. The song system of the human brain / S. Brown // Cognitive Brain Research. – 2004. – No 20. – P. 363–375.

Krashen S. The Input Hypothesis and its rivals / S. Krashen // Implicit and explicit learning of languages / ed. by N. C. Ellis. – San Diego, 1994. – P. 45–78.

Hernandez A. The emergence of competing modules in bilingualism / A.Hernandez, L. Ping, B. MacWhinney // Trends in Cognitive Sciences. Vol. 9. – No 5. – Pittsburgh, PA, 2005. – P. 220–225.

Petersen S. E. The maturational architecture of the brain’s default network / S. E. Petersen, A. Damien, A. Fair et al. // PNAS. The National Academy of Science of the USA – 2008. – Vol. 105. – No 10. – P. 4028–4032.

Амодт С. Тайны мозга вашего ребенка, или Как, о чем и почему думают дети и подростки от 0 до 18 / С. Амодт, С. Вонг. : пер. с англ. К. Савельева – М. : Эскмо, 2013. – 440 с.

Большой психологический словарь / Под ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. – М. : Прайм ЕВРОЗНАК., 2009. – 816 с.

Zhang Y. Neural plasticity in speech acquisition and learning / Y. Zhang, Y. Wang // Bilingualism: Language and Cognition. – Cambridge, 2007. – P. 147–160.

Salleh A. Depressed brains are less 'plastic' / A. Salleh // Black Dog Institute and Neuroscience Research Australia. – 2013. – [Electronic resource]. – Retrieved from : http://www.abc.net.au/science/articles/2013/05/28/3767964.htm

McLaughlin B. Myths and misconceptions about second language learning: what every teacher needs to unlearn / B. McLaughlin // Educational practice 5, University of California, Santa Cruz, 1992. – P. 1–13.

Kroll F. J. Adult second language acquisition: A cognitive science perspective / F. J. Kroll // Human behavior in military contexts / ed. by J.J. Blascovich, R.H. Hartel. – Washington, DC, 2008. – P. 108–250.

Second-language learning and changes in the brain / L. Osterhout, A. Poliakov, K. Inoue, et al. // Neurolinguistics. – 2008. – P. 509–521.

Kuhl P. K. Early language acquisition: Cracking the speech code / P. K. Kuhl // Nature Reviews: Neuroscience. – 2004. – No 5. – P. 831–843.

Klein D. Age of language learning shapes brain structure: A cortical thickness study of bilingual and monolingual individuals / D. Klein, K. Mok, J.-K. Chen, K. E. Watkins // Brain and Language. – 2013. – [Electronic resource]. – Retrieved from : http://esllenoir.weebly.com/news-about-second-language-adquision.html

Schlegel A. A. White matter structure changes as adults learn a second language / A. A. Schlegel, J. J. Rudelson, U. Peter // MIT Press journal : Dartmouth College. – 2012. – [Electronic resource]. – Retrieved from: http://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/jocn_a_00240

Romaine S. Bilingualism / S. Romaine. – N.Y. : Basil Blackwell, 1989. – 338 p.

Paradis M. The neurofunctional components of the bilingual cognitive system / M. Paradis // Cognitive aspects of bilingualism / ed. by I. Kecskes and I. Albertazzi. – Netherlands : Springer, 2007. – P. 3–28.

Cook V. Some issues for SAL research / V. V. Cook, D. Singleton. – 2014. – [Electronic resource]. – Retrieved from : http://www.academia.edu/610372/Key_Issues_in_Second_Language_Acquisition_SLA_


Full Text: PDF (Українська)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
Archive
2015 20
2016 21
2017 22-23
2018 24-25

User

Information

Journal Content

Browse

Language